شرکت Amway پرچم دار شرکت های بازاریابی شبکه ای در دنیا

4.7/5 (3 نظر)

 

بازاریابی شبکه ای یا همان بازاریابی چند سطحی، نوعی از شیوه‌ی فروش کالا یا خدمات می‌باشد که در آن، تولیدکنندگان کالا یا ارائه‌دهندگان خدمات، محصولات خود را به صورت مستقیم یا بدون واسطه بازاریابی و بفروش می‌رسانند. این عمل به این صورت انجام می‌پذیرد که مشتری ها پس از خرید محصولات یا خدمات، در صورت رضایت می‌توانند برای این محصولات بازاریابی کرده و در قبال آن سود دریافت نمایند، و نیز با تشکیل تیم فروش خود، از فروش تیم خود نیز می‌توانند پورسانت دریافت نمایند.

اما در این مقاله قصد نداریم صرفا در مورد بازاریابی شبکه ای صحبت کنیم، زیرا دراین‌باره چند مقاله در علم پول منتشر شده است که می توانید از طریق لینک های زیر آنها را مطالعه بفرمایید.

اما شاید برایتان جالب باشد که نحوه ی پیدایش این نوع از فروش چگونه بوده است؟ و یا اولین شرکتی که سیستم فروش چند سطحی را بکار گرفت چه نام دارد؟

همینطور است؟ پس از شما دعوت میکنیم ادامه ی مقاله را مطالعه بفرمایید.

Nutrilite-Carl Rehnborgدر قرن بیستم میلادی، یعنی در سال ۱۹۱۵ شخصی به نام کارل رن بورگ به عنوان عامل فروش یک کارخانه در کشور چین مشغول به کار بود. در کنار این شغل، کارل در زمینه ی تغذیه و سلامتی هم مطالعه میکرد، از این جهت همزمان با شغل خود، بر روی اثرات رژیم و تغذیه بر روی سلامتی نیز تحقیقاتی را انجام می داد. او سپس به آمریکا بازگشت و تحقیقات خود را ادامه داد تا جایی که در سال ۱۹۳۴ موفق به تاسیس شرکت California Vitamins شد. این شرکت در رابطه با فروش مکمل های غذایی، معدنی و مولتی ویتامین فعالیت می نمود. کارل در سال ۱۹۳۴ این شرکت را به Nutrilite Product تغییر نام داد. در سال ۱۹۴۵ یعنی ۱۱ سال پس از آغاز فعالیت این شرکت کارل با همفکری همسایه ی خود یعنی دکتر کاسپری، و لی می تینگر که مدیر فروش یک شرکت نیز بود، یک طرح بازپرداخت چند سطحی را طراحی و به این شرکت اضافه کردند. بدین ترتیب اولین طرح فروش شبکه ای که امروزه آن را با نام هایی نظیر بازاریابی شبکه ای یا چند سطحی می شناسیم پا به عرصه ی وجود گذاشت. از کارل رن بورگ به عنوان پدر فروش مستقیم یا چند سطحی نیز یاد می کنند.

اما این پایان کار نبود و در سال ۱۹۴۹  توسط نیل ماسکانت از اقوام کارل،  دو تن به عنوان بازاریاب به این شرکت (Nutrilite) اضافه شدند که بعدها به پایه گذاران بزرگترین و موفق ترین شرکت بازاریابی شبکه ای در جهان تبدیل شدند.

 Jay-Van-Andel-Rich-DeVos

این دو تن کسی نبودند جز ریچ دوس (Rich DeVos) و جی ون اندل (Jay Van Andel) که در گرند رپیدز واقع در ایالت میشیگان هم دبیرستانی بودند.این دو با یکدیگر شریک تجاری نیز بودند و در کسب کارهایی مانند فست فود همبرگر،خدمات چارتر هوایی وهمچنین خدمات کشتیرانی با یکدیگر شراکت داشتند. آنها با همکاری یکدیگر تبدیل به یک تیم موفق شده بودند و یک روز بعد از معرفی بکارشان در نوتری لایت، موفق شدند اولین جعبه ی خود را به ارزش ۱۹.۵ دلار بفروشند. اما بعد از آن علاقه ی خود را نسبت به این کار از دست دادند و بمدت ۲ هفته از کار دست کشیدند. پس از آن با اصرار ماسکانت(که پشتیبان آنها بود)، برای شرکت در یک سمینار شرکت Nutrilite به شیکاگو سفر کردند. سمینار در یک هتل در قسمت مرکزی شهر با حضور ۱۰۰ نفر حضار برگزار شد. بعد از دیدن فیلم های موفقیت و گوش دادن به صحبت های نمایندگان شرکت و همچنین توزیع کنندگان موفق، دوس و اندل تصمیم گرفتند که فرصت کاری نوتری لایت را با شور و اشتیاق بیشتری دنبال کنند.

سپس دومین جعبه ی مکمل خود را در مسیر برگشت به میشیگان فروختند، و به دنبال آن به سرعت برای پیشرفت کسب و کار جدیدشان اقدام کردند.

nutrilite supplements

در سال ۱۹۴۹ یعنی قبل از اینکه با شرکت نوتری لایت آشنا شوند، دوس و اندل شرکت Ja-Ri Corporation را، که برگرفته از اول اسمشان بود، شکل داده بودند.هدف از این کار واردات کالاهای چوبی از کشورهای آمریکای جنوبی و فروش آن به بازار های آمریکا بود. بعد از اینکه آنها به سمینار نوتری لایت رفتند، آنها فعالیت شرکت Ja-Ri یعنی واردات چوب را رها کرده و شرکت خود را تبدیل به توزیع کننده ی محصولات نوتری لایت کردند. به علاوه از سود هر محصول فروخته شده، نوتری لایت از فروش محصولاتی که توسط توزیع کنندگان جدید انجام می گرفت به توزیع کنندگان قبلی پورسانت پرداخت می کرد. همان سیستمی که امروزه به عنوان مولتی لول مارکتینگ با نتورک مارکتینگ شناخته شده است.

در سال ۱۹۵۸ یعنی ۹ سال پس از شروع فعالیت جدی خود، دوس و اندل یک سازمان فروش متشکل از ۵۰۰۰ توزیع کننده ساختند. به هر حال به دنبال نگرانی مربوط به پایداری نوتری لایت Amwayو با این فکر که می توانند به دیگران بیاموزند که چگونه کسب و کار خود را تاسیس کنند تصمیم گرفتند که شرکت فروش مستقیم چند سطحی خود را بنا نهند.

در آوریل ۱۹۵۹ آنها و توزیع کنندگان بالایی شان، شرکت The American Way Association را، که امروزه با نام اختصاری Amway معروف ترین شرکت فروش مستقیم چند سطحی در دنیا است، پایه گذاری کردند.

یکی از دلایل تاسیس شرکت Amway ، جستجو برای محصولات جدید و عرضه آنها به بازار بود. اولین کالای آنها Frisk نام داشت. Frisk یک تمیزکننده‌ی تلغیظ شده‌ی ارگانیک بود که توسط یک دانشمند در اوهایو ساخته شده بود. دوس و اندل حق ساخت و توزیع فریسک را خریداری کردند و بعدا  نام آن را به   LOC ( Liquid  Organic Cleaner ) تغییر دادند. آنها سپس شرکت Amway Sales Corporation را تشکیل دادند، تا بتوانند امور مربوط به آماده کردن و صورت کردن کالاها را توسط این شرکت انجام داده و همچنین فروش ها و طرح تجاری شرکت را اداره کنند. همچنین شرکت Amway Services Corporation را برای کنترل امور بیمه و سایر منافع توزیع کنندگان تاسیس کردند.

‌در سال ۱۹۶۰ آنها ۵۰ درصد سهام کمپانی Atco Manufacturing در شهر دترویت، تولید کننده ی اصلی LOC را خریداری کردند، و نام آن را به Amway Manufacturing Corporation تغییر دادند. در سال ۱۹۶۴ سه شرکت Amway Sales Corporation ، Amway Services Corporation و Amway Manufacturing Corporation با هم تلفیق شده و به عنوان یک نهاد واحد با نام Amway Corporation به فعالیت خود ادامه داد. این شرکت در سال ۱۹۷۴ کنترل شرکت نوتری لایت و سرانجام مالکیت کامل آن را در سال ۱۹۹۴ خریداری کرد.

amway 1

amway over view

دوس و ون اندل تنها کارآفرینانی نبودند که شیفته ی این حرفه شدند و تجارت فروش مستقیم چند سطحی شان را ساختند، در کالیفرنیا دکتر فارست سی شکلی و دو پسرش در سال ۱۹۵۶ شرکت Shaklee Product را تاسیس کردند که در زمینه ی فروش محصولات غذایی و همچنین لوازم خانگی فعال بود. این دو شرکت یعنی Shaklee و Amway راه را برای بیشمار شرکتهای فروش مستقیم چند سطحی دیگر باز کردند. اینان در کنار طرحهای پرداختی چند سطحی شان، رسیدن به استقلال مالی و رضایت شخصی از طریق فروش مستقیم چند سطحی را ترویج میدادند.

توسعه ی بین المللی

ام وی فعالیت خود را به خارج از کشور نیز گسترش داد و در سال ۱۹۷۱ در استرالیا نمایندگی ام وی شروع به فعالیت کرد. همچنین در سال ۱۹۷۳ در اروپا، ۱۹۷۴ در بخش هایی از آسیا، ۱۹۷۹ در ژاپن، ۱۹۸۵ در آمریکای لاتین، ۱۹۹۵ در چین، ۱۹۹۷ در آفریقا، ۱۹۹۸ در هند و اسکاندیناوی، ۲۰۰۳ در اوکراین، ۲۰۰۵ در روسیه و ۲۰۰۸ در ویتنام شعب خود را راه اندازی و فعال نمود.

AMWAY Thailand

بازار جهانی

بر اساس اعلام وبسایت ام وی، در سال ۲۰۱۱ ، این کمپانی در بیش از ۱۰۰ کشور جهان فعالیت می نمود، که متشکل از بازار های محلی‌ عبارتند از: آمریکا، اروپا، چین، ژاپن، کره، و نیمی از آسیا و استرالیا بود.

ریچ دوس و ون اندل در هدف اولیه خود یعنی کمک به مردم برای ساختن تجارتشان از طریق فروش مستقیم چند سطحی کاملا موفق بوده اند، تا قبل از پایان قرن بیستم چیزی فراتر از ۳ میلیون نفر از مردم دنیا در جزو مشاوران و توزیع کنندگان شرکت Amway بوده اند.

Amway distributors

محصولات

خط تولید محصولات ام وی از طریق شرکت LOC رشد کرد. در سال ۱۹۶۰ پودر رختشویی SA8 به لیست تولیدات این شرکت افزوده شد، و بعد از آن محصولات مراقبت از مو با نام Satinique در سال ۱۹۶۵، و همچنین در سال ۱۹۶۸ محصولات آرایشی را به سبد کالاهای تولیدی خود افزود.

امروزه ام وی بیش از ۴۵۰ نوع محصول را با استفاده از امکانات تولیدی خود در چین، هند و آمریکا تولید می کند، همچنین مزارع محصولات ارگانیک خود را در برزیل، مکزیک، و آمریکا ( کالیفرنیا و واشینگتن) توسعه می دهد.

amway store

لیست برندهای محصولات ام وی عبارت است از:

Artistry, Atmosphere, Body Blends, Body Works, Clear Now, eSpring, Fulton Street, Glister, iCook, Kahve, Legacy of Clean, Nutrilite, Peter Island, Perfect Empowered Drinking Water, Personal Accents, Ribbon, Satinique, Tolsom, XS, and Zsenso.

محصولات پاک کننده ی خانگی

ام وی در آمریکای شمالی به دلیل محصولات تمیز کننده ی چندمنظوره ی اورجینال LOC ، پودر رخت شویی SA8 ، و مایع ظرف شویی خود بسیار شناخته شده می باشد.

در ژانویه ۲۰۰۷ ، در یک آمار گیری از رضایت مصرف کنندگان، پودر SA8 به عنوان بهترین پودر رخت شویی با بهترین عملکرد، نمره ی ۹۹ از ۱۰۰ نمره ی ممکن را کسب کرد. اما مسئله ی قیمت گذاری SA8 بسیار مورد انتقاد بود ولی این موضوع توسط شرکت ام وی مورد مناقشه قرار گرفت و انکار گردید.

amway cleaner

محصولات سلامتی و زیبایی

محصولات سلامتی و زیبایی ام وی شامل برند هایی از قبیل : Artistry, Beautycycle, Time Defiance, Artistry Essentials, Pure White, Satinique, Tolsom, Body Series, Glister, Moiskin  (در آمریکای جنوبی ) ، Nutrilite Nutriway  (در اسکاندیناوی، استرالیا و نیوزیلند) ، eSpring, Attitude (در هند) ، Atmosphere and iCook به عنوان نوشابه های انرژی زا می باشد.

Amway London


amway style

محصولات بهداشتی

محصولات زیبایی ام وی عبارت است از: محصولات مراقبت از پوست، کرم های و سرم های ضد پیری،و محصولات آرایشی

Amway artistry st

نوتری لایت

برند نوتری لایت با رنج محصولات مکمل های سلامتی بزرگ ترین برند ام وی از نظر فروش می باشد.این برند در سال ۲۰۰۸ معادل ۳ میلیارد دلار در کل جهان فروش انجام داد.

جمع بندی

ام وی فروش مستقیم و استراتژی بازاریابی چند سطحی را با یکدیگر ترکیب کرده است.صاحبان کسب و کار مستقل یا همان “Independent Business Owners) ” IBOs) امکان فروش مستقیم محصولات را به مشتریان مستعد فراهم می آورند و همچنین امکان حمایت و راهنمایی دیگران را برای داشتن یک کسب و کار مستقل فراهم می آورند. IBOs می توانند هم از خرده فروشی هم از فروش چند سطحی درآمد کسب کنند بعلاوه میتوانند پاداش عملکرد نیز دریافت کنند، که مبتنی بر حجم فروش آنها و همکارانشان (تیم فروششان) می باشد. همچنین امکان ثبت نام افراد تنها برای برخورداری از تخفیف نیز ممکن می باشد.

amway at michigan

امیدواریم این مقاله برایتان مفید واقع شده باشد.

  tavajohتوجه: کپی برداری از این مقاله فقط و فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.

4.7/5 (3 نظر)
x

لینک مطلب در تالار


به منظور بحث و گفتگو در مورد این مطلب، می توانید به تاپیک آن در تالار گفتمان مراجعه نمایید:

x

اشتراک گذاری این مطلب در شبکه های اجتماعی


با به اشتراک گذاشتن این مطلب، فرصت دیدن مطالب مورد علاقه ی خود را به دوستانتان هدیه دهید...!
هم اکنون می توانید این مطلب را توسط شبکه های اجتماعی زیر به اشتراک بگذارید

با اشتراک گذاری این مطلب، دوستان خود را از آن آگاه سازید
x

فهرست برچسب ها برای این مطلب:


guest
56 دیدگاه
تازه تر
قدیمی تر محبوب تر
نظرات درون خطی
تمام نظرات
56
0
تفکرات شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید!x
()
x