نگاهی گذرا بر بازاریابی شبکه ای (متن حمایت شده)

تعریفی بر بازاریابی شبکه ای و شرکت های هرمی

5/5 (3 نظر)

بازاریابی شبکه‌ای نوعی شیوه ی فروش به حساب می آید به این صورت که شرکت ها محصولات و کالاهای خود را بدون تبلیغات و بدون واسطه ها و دلال ها به فروش می‌رسانند، و مشتریان پس از خرید و مصرف در صورت تمایل و اقناع بازاریابان شرکت شده و محصولات را بازاریابی کنند و سود بگیرند. درآمد در بازاریابی شبکه‌ای هم در ازای فروش مستقیم کالا و هم در ازای فروش از طریق زیرمجموعه ها به صورت درصدی  کسب می‌شود.

در بازاریابی شبکه‌ای، بازاریاب‌ها از شیوه های «تبلیغات کلامی» یا «تبلیغات چهره به چهره مستقیم»  استفاده می کنند تا کالای خود را به فروش رسانند و در خریداران اشتیاق دوباره خرید کالا را به وجود آورند و اقدام به فروش محصولات شرکت مد نظرمی‌کنند. در حال حاضر به ترتیب کشورهای آمریکای شمالی، چین، کشورهای اروپایی مانند آلمان و ایتالیا و ژاپن در زمینه بازاریابی شبکه‌ای بسیار فعال می باشند.

 افرادی که از دور جسته و گریخته از شیوه کار بازاریابی شبکه ای می شنوند آن را با شرکت های هرمی اشتباه می گیرند و گمان می کنند  که تمام  کار ضرر و زیان است و همانند شرکتهای هرمی کلاهبرداری بیش نیست ولی بازاریابی شبکه ای تفاوت های زیادی با  عملکرد شرکت های  هرمی دارد که  به آن اشاره می کنیم:

به گفته ی کمیسیون تجارت فدرال آمریکا، شرکت هرمی شرکتی‌ است که به اعضایش حق کمیسیون می‌دهد تا افراد جدید را وارد کنند. شرکت‌های هرمی محصولی را نمی‌فروشند و پول‌های مشتریان را در یکجا جمع می‌کنند و با آن کاری انجام نمی‌دهند. این شرکت‌ها در اکثر کشورهای دنیا از جمله ایران غیرقانونی هستند؛ چون در ازای جذب افراد پول می‌دهند بطور اجتناب‌ناپذیر فرو خواهند پاشید و وقتی هرم فروپاشی کند، بجز عده‌ای که در بالای هرم هستند همه دست خالی می‌مانند یا به عبارتی پول خود را می‌بازند.

 

دو مشخصه بارز کمپانی‌های هرمی:

  • عدم خرده فروشی (فروش جزء به مردم)

به علت کیفیت پایین محصولات و هزینه ی بالای آنها، در اغلب شرکت‌های هرمی محصولات فقط بین اعضای داخل هرم توزیع می‌شود، نه بین مردم عادی بیرون از هرم.

  • انبار کردن کالا

کمپانی مشتریان را وادار می‌کند که هر چه تعداد بیشتری کالا (عموماً با قیمت بسیار بالایی) بخرند می توانند درآمد بیشتری داشته باشند، حتی اگر نتوانند آن کالاها را به مصرف برسانند. در این صورت افرادی که دررأس هرم  قراردارند سود بسیار زیادی دریافت می‌کنند در حالیکه محصول زیادی را به بازار ارائه نکرده‌اند و محصولات در زیرزمین‌ها انبار شده‌اند.

بهتر است پیش از ورود به بازاریابی شبکه ای، موارد زیر انجام شود:

  • مطلع شدن در مورد سابقه شرکت
  • پرسش و پاسخ درباره ی برنامه و موفقیت ها
  • تحقیق درباره ی محصولات
  • برقرار کردن ارتباط با بالا سری‌ها و گرفتن نشانی و شماره تلفن
  • مشورت گرفتن از وکیل یا مشاور حقوقی که در سیستم نباشد (ذینفع نباشد)
  • زمان بگذارید. سریع تصمیم نگیرید و قرارداد نبندید تا مدتی فکر کنید.
  • گول حرف‌های رؤیایی دیگران را نخوردن و عاقلانه فکر کردن به اصل موضوع
  • کسب اطلاعات درباره ی بازار محصولات شرکت

و در آخر ببینید که این کار به درد شما می‌خورد؟ و از افرادی که به طور کامل با این کار اشنا هستند و تجربه بیشتری دارند درباره ی وقت گذاشتن و هزینه‌های جانبی بپرسید و پس از اطلاعات کافی اقدام به عمل نمایید.

منبع:

http://modir.tv

 

 

 

 

 

5/5 (3 نظر)
x

لینک مطلب در تالار


به منظور بحث و گفتگو در مورد این مطلب، می توانید به تاپیک آن در تالار گفتمان مراجعه نمایید:

x

اشتراک گذاری این مطلب در شبکه های اجتماعی


با به اشتراک گذاشتن این مطلب، فرصت دیدن مطالب مورد علاقه ی خود را به دوستانتان هدیه دهید...!
هم اکنون می توانید این مطلب را توسط شبکه های اجتماعی زیر به اشتراک بگذارید

با اشتراک گذاری این مطلب، دوستان خود را از آن آگاه سازید
x

فهرست برچسب ها برای این مطلب:


guest
4 دیدگاه
تازه تر
قدیمی تر محبوب تر
نظرات درون خطی
تمام نظرات
4
0
تفکرات شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید!x
()
x